طيور

ماذا تعرف عن طائر النمنمة

عصفور النمنمه متعدد الزوجات

ينتمي طائر النمنمة إلى فصيلة Troglodytidae، حيث يوجد حوالي 85 نوعاً من هذه الطيور الصغيرة من رتبة العصفوريات (بالإنجليزية: Passeriformes)، ونشأت هذه العائلة في الجزء الغربي من الكرة الأرضية، ما عدا صنف Troglodytes troglodytes الذي يعيش في المناطق المعتدلة المناخ في العالم القديم، ويُدعى هذا الطائر باسم طائر النمنمة الشتوي في أمريكا الشمالية، أو طائر النمنمة في أوراسيا، ويبلغ متوسط طوله حوالي 10سم، ويتميز بلونه البني المُخطط، ومنقاره القصير والمُنحني للأسفل، وأجنحته القصيرة المُستديرة، وذيله القصير، وتبني عدّة أصنافٍ من هذه الطيور أعشاشها في تجاويف الأشجار على شكل قبة، وتضع الإناث فيها حوالي 2-10 بيوض، وقد ينتج ثلاثة أو أربعة فراخٍ سنوياً.

عصفور النمنمه الأزرق

تُعدّ الطيور فقاريات ذات دمٍ حار، تتميز بأجنحتها والريش الذي يغطي أجسامها وعظامها المجوفة الخفيفة، كما تُعدّ معظم أنواع الطيور قادرة على الطيران، بينما تستطيع بعض الطيور الأخرى السباحة في البيئات المختلفة، ولقد تم اكتشاف أكثر من 9000 نوع من الطيور تنتشر في مختلف أنحاء العالم، كما تقوم بعض الطيور بالهجرة لمسافات طويلة، بينما يتواجد البعض الآخر التي لا تقوم بالهجرة أبدًا كطيور السمان، كما تشير دراسات العلماء حول الطيور بانقراض أكثر من 100 نوع من الطيور خلال تاريخ البشرية، حيث انقرضت هذه الأنواع نتيجةً لتدمير الموائل والتلوث البيئي والصيد وغيرها من العوامل الأخرى، وفي ما يأتي سيتم تخصيص الحديث عن طائر النمنمة.

تتميز طيور النمنمة بأصواتها العذبة والجميلة ومظهرها الجذاب، وتتواجد أنواع عديدة من هذه الطيور تنتشر في العديد من مناطق العالم، كما تختلف هذه الأنواع بالحجم واللون والمظهر الخارجي والبيئات التي تستوطنها، وفي ما يأتي سيتم الحديث عن بعض أنواع طائر النمنمة: نمنمة بيويكس: يتميز هذا النوع بالذيل الطويل ذو النهايات البيضاء، ويصل طوله إلى حوالي 5.1 بوصة، وتُعرف طيور بيويكس أيضًا بسلوكها النشط، كما تقوم بوضع البيوض مرة واحدة في السنة، كما تظهر هذه الطيور أشكالًا متعددة الألوان، وتنتشر هذه الطيور بكثرة في شرق وشمال غرب المحيط الهادي.

نمنمة الضواحي: يتميز هذا النوع بمظهره الجميل وصوته العذب، ويبلغ طول هذا النوع من طيور النمنمة حوالي 4.7 بوصة، كما يتميز أيضًا باللون البني أعلى الجسد و اللون الرمادي في الأسفل، وتستوطن طيور نمنمة الضواحي حواف الغابات في أمريكا الشمالية، وعادةً ما تهاجر هذه الطيور خلال فصل الشتاء.

نمنمة كارولينا: يعيش هذا النوع من طيور النمنمة في الغابات والمستنقعات والمزارع والمجتمعات البشرية كثيفة الأشجار، ويبلغ طول هذا النوع حوالي 5.5 بوصة، وتتغذى هذه الطيور على الحشرات واليرقات والعناكب ولكنها تأكل أيضًا التوت والفاكهة، كما يتأثر هذا النوع من الطيور في المناخات الباردة حيث تتناقص أعدادهم في فصل الشتاء.

صفات طائر النمنمة

يعرف طائر النمنمة بحركاته السريعة و الكثيرة ، كما أنه يعرف بجناحه المستدير و منقاره الطويل ، أما عن لونه ، فإن لون الريش في المنطقة السفلية من جسمه يكون مائل إلى اللون الرمادي أو البيج ، أما في الجزء الأعلى من جسمه يكون ذو لون أحمر ، و هناك نوع أخر منه يكون ذو بعض الخطوط البيضاء أو السوداء .

يعرف أيضا طائر النمنمة بذيله المرتفع إلى أعلى أغلب الوقت ، و خاصة أثناء تغريده بصوته العذب ، و يصل حجم طائر النمنمة من حيث الطول من عشرة سنتي متر إلى اثنان و عشون سنتي متر ، و يختلف الذكر عن الأنثى من حيث اللون ، حيث يكون لون ذيل الذكر ذات لون زيتوني من المنطقة الخارجية ، أما من الداخل فإنه يكون لونها أخضر ، و يتمتع ذيله باللون الأبيض ، أما الريش عند رأسه ، يكون لونه أصفر أو رمادي أو زيتوني .

طبيعة حياة طائر النمنمة
يتميز طائر النمنمة بأنه يكثر انتشاره في فصل الشتاء ، حيث يبدأ رحلة الهجرة الخاصة به في فصل الربيع ، حيث يبدأ في الاستقرار بعد ذلك في المناطق المكشوفة من الأماكن الزراعية و الحقول ، كما أنه يفضل الإقامة على مقربة من السدود المائية ، و التي يجاورها مساحات من الأراضي الزراعية الخضراء .

أسماء أخرى لطائر النمنمة
و يعرف طائر النمنمة بعدة أسماء أخرى منها الدعويقة ، و المنيزلة ، و السكسوكة ، و طائر أم الزعير ، و رتبة الجواثم و التي تتكون من حوالي ثلاثة و ستون نوع ، و من بينها طائر نمنمة الشتاء ، و الذي يكون من ضمن طيور رتبة الجواثم .

في فصل التوالد يعمل الصعو على إقناع حبيبته بجذية نواياه وذلك بأن يهدي إليها أوراقاً، ولا تكلف الخطوبة إلا هذا الشيء اليسير .
يقوم العروس بوضع أساسات عشين أو ثلاثة، ولكن يتعين على صاحبته إختيار العش الذي ينبغي إنجازه، وفي هذا العش تبيض خمس أو ست بيضات بمعدل بيضة واحدة في اليوم .
ممنوع المرور من هنا، يريد الصعو لنفسه مملكة مترادية الأطراف شأنه في ذلك شأن أبي حناء إنه يرسم حدوداً وهمية لا يسمح لأحد بإجتيازها .
عندما يستدعي الأمر الدفاع عن فراخه، يقوم الصعو بمبارزة أي طائر بكل ضراوة وعنف ولو بلغ المعتدي ضعف حجمه، تلوذ الطيور المتطفلة الدخيلة بالفرار مرعوبة .
تنبعث من حنجرته ألحان شجية ويشبه تصويته السريع سلسلة من (اتشي اتشي اتشي) يقوم الصعو في فترات معينة بترديدها آلاف المرات في اليوم الواحد .
يبدو صعونا مبتهجا سعيدا لأنه وجد تجويفة يبني في رحابها عشه الذي سوف ينال هذه المرة يقيناً عاجل استحسان قرينته صعبة الإرضاء، و ذلك ربما بسبب السقف الذي من شأنه أن يحفظ العش من قسوة الأحوال الجوية .

طائر النمنمة ويكيبيديا

نمنمة (فصيلة: Troglodytidae) (بالإنجليزية: Wren)‏ طائر مغرد يستوطن كلا نصفي الكرة الأرضية، متعدد في أمريكا الاستوائية، والريش بني أو أحمر من أعلى، وأبيض أو رمادي أو بيج من أسفل، والمنقار طويل. ويرفع النمنمة ذيله إلى أعلى، ويفتك بالحشرات، وهو عذب التغريد، ويمر بمصر نمنمة الشمال ونمنمة الجنوب (فيلوسكوبس سبيلاتركس) وهما قريبا السكسكة. كما يعرف بـ (نمنمة) نسبة إلى صغر حجمها. طائر مهاجر عابر شائع ومنتشر في موسم الهجرة الشتوية والربيعية، يألف المناطق ذات الغطاء النباتي المروّي المناطق الزراعية، والأراضي المكشوفة، وبالقرب من أماكن ذات السدود المائية كـسد بست كز، وسد جاويد، في منحدر جبل خآب (بل تير)، في جنوب نهر مهران.

Troglodytidae

The English name “wren” derives from Middle English wrenne, Old English wrænna, attested (as wernnaa) very early, in an eighth-century gloss. It is cognate to Old High German wrendo, wrendilo, and Icelandic rindill (the latter two including an additional diminutive -ilan suffix). The Icelandic name is attested in Old Icelandic (Eddaic) rindilþvari. This points to a Common Germanic name *wrandjan-, but the further etymology of the name is unknown.[2]

The wren was also known as the kuningilin (“kinglet”) in Old High German, a name associated with the fable of the election of the “king of birds”. The bird that could fly to the highest altitude would be made king. The eagle outflew all other birds, but he was beaten by a small bird that had hidden in his plumage. This fable was already known to Aristotle (Historia Animalium 9.11)[3] and Pliny (Natural History 10.95),[4][5] and was taken up by medieval authors such as Johann Geiler von Kaisersberg, but it most likely originally concerned kinglets (Regulus) and was apparently motivated by the yellow “crown” sported by these birds (a point noted already by Ludwig Uhland).[6] The confusion stemmed in part from the similarity and consequent interchangeability of the Ancient Greek words for the wren (βασιλεύς basileus, “king”) and the crest (βασιλισκος basiliskos, “kinglet”),[7] and the legend’s reference to the “smallest of birds” becoming king likely led the title to be transferred to the equally tiny wren.[6][8] In modern German, the name of the bird is Zaunkönig (“king of the fence (or hedge))” and in Dutch, the name is winterkoning (“king of winter”).

The family name Troglodytidae is derived from troglodyte, which means “cave-dweller”, and the wrens get their scientific name from the tendency of some species to forage in dark crevices.

The name “wren” is also ascribed to other families of passerine birds throughout the world. In Europe, kinglets are commonly known as “wrens”, the common firecrest and goldcrest as “fire-crested wren” and “golden-crested wren”, respectively.

The 27 Australasian “wren” species in the family Maluridae are unrelated, as are the New Zealand wrens in the family Acanthisittidae, the antbirds in the family Thamnophilidae, and the Old World babbler of the family Timaliidae.

Description

Wrens are medium-small to very small birds. The Eurasian wren is among the smallest birds in its range, while the smaller species from the Americas are among the smallest passerines in that part of the world. They range in size from the white-bellied wren, which averages under 10 cm (3.9 in) and 9 g (0.32 oz), to the giant wren, which averages about 22 cm (8.7 in) and weighs almost 50 g (1.8 oz). The dominating colors of their plumage are generally drab, composed of gray, brown, black, and white, and most species show some barring, especially to tail and/or wings. No sexual dimorphism is seen in the plumage of wrens, and little difference exists between young birds and adults.[1] All have fairly long, straight to marginally decurved bills.[1]

Wrens have loud and often complex songs, sometimes given in duet by a pair. The song of members of the genera Cyphorhinus and Microcerculus have been considered especially pleasant to the human ear, leading to common names such as song wren, musician wren, flutist wren, and southern nightingale-wren.[1]

Distribution and habitat

Cobb’s wren is an insular endemic, restricted to the Falkland Islands

Wrens are principally a New World family, distributed from Alaska and Canada to southern Argentina, with the greatest species richness in the Neotropics. As suggested by its name, the Eurasian wren is the only species of wren found outside the Americas, as restricted to Europe, Asia, and northern Africa (it was formerly considered conspecific with the winter wren and Pacific wren of North America). The insular species include the Clarión wren and Socorro wren from the Revillagigedo Islands in the Pacific Ocean, and Cobb’s wren in the Falkland Islands, but few Caribbean islands have a species of wren, with only the southern house wren in the Lesser Antilles, the Cozumel wren of Cozumel Island, and the highly restricted Zapata wren in a single swamp in Cuba.

The various species occur in a wide range of habitats, ranging from dry, sparsely wooded country to rainforest. Most species are mainly found at low levels, but members of the genus Campylorhynchus are frequently found higher, and the two members of Odontorchilus are restricted to the forest canopy.[1] A few species, notably the Eurasian wren and the house wren, are often associated with humans. Most species are resident, remaining in Central and South America all year round, but the few species found in temperate regions of the Northern Hemisphere are partially migratory, spending the winter further south.

 

السابق
كيف تجعل حبيبتك تحبك
التالي
ما تعرف عن طائر الكناري

اترك تعليقاً